Help, gaan we een rollenspel doen?

Laatst vroeg iemand mij: “Denk je dat je wel eens opdrachtgevers misloopt vanwege je bedrijfsnaam?”

Een goede vraag. Het woord “theater” schept een bepaalde verwachting. Als ik langskom voor een training of teambuilding, zijn mensen soms bang: ga ik een toneelles geven? Moeten ze de hele dag rollenspellen doen? Maken we vandaag een teambuilding-musical waarbij ze allemaal in hun eentje een solo moeten zingen? Een tijdje terug zei iemand tijdens de check-in: “Toen ik theater zag staan, dacht ik: oh jee. Ik zit hier met klamme handen.”

Vaak kunnen deelnemers opgelucht ademhalen. Ik heb namelijk nog veel meer kennis en kunde in huis, en de kans dat ik een toneelles kom geven is meestal niet zo groot!

Begrijp me niet verkeerd – er is helemaal niets mis met een theaterles. Sterker nog, ik geef óók theaterles en regisseer voorstellingen! En dat vind ik heerlijk om te doen. Maar wat ik juist zo leuk vind aan mijn werk als de Theatertrainer, is dat ik de combinatie kan maken. Ik ben niet alleen theatermaker, maar ook trainer en facilitator. Mijn expertise gaat veel verder dan toneel: ik weet ook ontzettend veel over onderwerpen als werkplezier, goalsetting, presentatie- en communicatievaardigheden, en nog veel meer. Bij elke nieuwe opdracht duik ik mijn bibliotheek in om het juiste materiaal te verzamelen en de juiste vorm te kiezen. En soms is die combinatie niet of nauwelijks theatraal te noemen.

Ik zie mijn theater-kant als een soort grote volumeknop waar ik aan kan draaien. Een voorbeeld van de verschillende volumestanden:

  • 100% > als de volumeknop helemaal open staat, geef ik theaterles of werk ik met een groep aan een voorstelling. Of ik sta zelf op het podium!
  • 75% > in mijn format “Theatertrainingen” gebruik ik theatrale werkvormen om een bepaalde vaardigheid te boosten. Ik kies theater-werkvormen uit die passen bij de vaardigheid die centraal staat in de training.
  • 50% > ik richt me op een bepaald doel in een training of bij het faciliteren van een bijeenkomst en heb een mix van werkvormen uitgekozen die passen bij het doel. Daar zitten een aantal creatieve of theatrale werkvormen tussen, maar deze staan niet zozeer centraal. Mijn teamspel SPARK YOUR TEAM SPIRIT is een goed voorbeeld hiervan.
Michelle Verheij
  • 25% > ik kom langs voor een training of bij een evenement waarbij een bepaald doel centraal staat: een bepaalde vaardigheid, een bepaalde atmosfeer, of iets heel anders. Ik gebruik hier en daar een theatraal element, maar de focus ligt ergens anders. Ga ik bijvoorbeeld als dagvoorzitter aan de slag, dan zal ik alleen theater gebruiken als dit bijdraagt aan het doel van de bijeenkomst. Vaak heb ik dan wél weer ideeën genoeg om een vleugje theater toe te voegen, want dat heeft vaak een groot effect 😉
  • 1% > als de theaterknop op 1% staat, kom ik nog steeds met plezier trainen, teambuilden of faciliteren. Ik gebruik waarschijnlijk creatieve werkvormen, maar geen theater. Ook zonder theater kan een training of bijeenkomst heel impactvol en zelfs onvergetelijk zijn!

Zoals je ziet is 0% geen optie. Ondanks de verschillende volumestanden staat mijn theaterachtergrond centraal in mijn werk. Als ik met een groep aan de slag ga, zie je namelijk heel goed aan mij dat ik theatermaker ben. Ik werk op een dynamische, energieke en creatieve manier, met veel humor en expressiviteit. En die kanten van mezelf kan ik niet thuislaten.

Ben je op zoek naar een creatieve trainer of facilitator? Ik ga graag met je in overleg over de mogelijkheden.